Special grupperne

Specialgrupper

I Galaxen deler alle børn deres børnehave- og vuggestueverden i forskelligt omfang og på tværs af grupper og aktiviteter. Vores børn møder engagerede og nærværende voksne. Vi har som mål at skabe et trygt, imødekommende og udviklende miljø, der styrker barnets selvværd, udviklings- og læringsforudsætninger.

I specialgrupperne får børn med særlige behov i alderen 0-6 år aktivitets-, lærings- eller træningstilbud i mindre grupper. Børnene deltager også i forskelligt omfang i børnehavens eller vuggestuens andre aktiviteter. Nogle børn har brug for fysioterapi, se nærmere om dette i hjemmesidens menu. Derudover vægter vi tværfagligt samarbejde omkring det enkelte barn både i og uden for Galaxen.

Vi har mange års erfaring med inklusion, som er et nøgleord i Galaxens pædagogiske tilbud – her er plads til hver enkelt lille stjerne.

Vi tilbyder det enkelte barn en positiv, god, sjov og overskuelig hverdag i vuggestue eller børnehave. Barnet får mulighed for at udvikle sig i trygt læringsmiljø, hvor det sammen med andre børn trives og lykkes i aktiviteter, som barnet har mod på at deltage i og som inddrager barnets perspektiv. Barnets selvværd skal styrkes gennem følelsen af at blive forstået, værdsat og accepteret, som den man er og føle sig betydningsfuld for fællesskabet.

Børnene i Regnbuen har et funktionsniveau, hvor de i videst muligt omfang følger og inkluderes i husets vuggestue eller børnehaverytme en del af dagen. Raketterne har deres egne grupperum, men inkluderes mest muligt i aktiviteter og på legepladsen på tværs af andre børnehave- og vuggestuegrupper. I takt med børnenes udvikling og ved opstart af nye børn bliver gruppesammensætningen taget op til revision, og kan derfor løbende ændres.

Vi har en høj specialpædagogisk faglighed, og tager udgangspunkt i barnets kompetencer og læringsforudsætninger, som et vigtigt fundament for barnets udvikling. Dagligdagen har en genkendelig struktur og rutine, og vi tilbyder aktiviteter, der er indenfor barnets læringspotentiale eller som har et pædagogisk mål for det enkelte barn. Børnene har brug for støtte til at udvikle sprog, opmærksomhed, koncentration og social kompetence. Tegn til tale, visualisering med konkreter, billeder/piktogrammer og brug af IT er en naturlig del af kommunikationen i hverdagen. Legetøj, motorisk træning og sansestimulation tilpasses det enkelte barns behov og udviklingsniveau gennem leg og aktiviteter. Vi guider børnene i at blive så selvhjulpne og selvstændige som muligt ud fra det enkelte barns forudsætninger. Børnene motiveres dagen igennem til at være aktive og deltagende i forskellige gøremål.

Vi er et hus der vægter et tæt samarbejde med forældrene i åben dialog og med gensidig respekt mellem forældre og personale, så vi sammen kan skabe grundlaget for barnets trivsel i en tryg og god hverdag.