Værdigrundlag

Værdier i det pædagogiske arbejde I Galaxen vil jeres barn være i trygge omgivelser, hvor vi i dagligdagen med nærvær, omsorg, engagement og faglige viden tilbyder børnene et kreativt miljø, der styrker livskvalitet og de forudsætninger, der giver trivsel og glade robuste børn.

Vi tilbyder en hverdag, der skaber glæde og tryghed, hvor anerkendelse er fundamentet i at tilrettelægge en pædagogisk praksis med gode relationer, sjove oplevelser og aktiviteter i et meningsfuldt sammenhæng, der passer til det enkelte barn og de forskellige børnegruppers niveau. Vi arbejder med et positivt læringsmiljø, der øger barnets kompetencer og læringsforudsætninger.

Børnene inddrages aktivt i de daglige rutiner, og fremmer derved deres selvstændighed og selvhjulpenhed. Vi skaber overskuelige rammer, hvor børnene lærer at tage ansvar. De lærer gennem en anerkendende tilgang fx at være ansvarlige for at passe på egne og andres ting/tøj, deres handlinger, og forståelse for det sociale ansvar i relationer med andre børn.

Vi støtter børnene i at tilegne sig ansvarlighed igennem vores positive forventning om, at de kan lære det. Vi sætter ord på, så ansvar giver mening om hvorfor og hvordan børnene kan hjælpe og tage hensyn til hinanden.

Galaxen er et miljø, der værdsætter mangfoldigheden og fremmer evnen til aktivt fællesskab, med udgangspunkt i det enkelte barn. Institutionen står åben for børn med forskellige kulturelle og etniske baggrunde samt børn med forskellige handicaps/vanskeligheder. Hermed bidrages til at skabe forståelse og respekt/tolerance for forskelligheder.

Vi prioriterer forældresamarbejdet højt, som forudsætning for en god hverdag for barnet. Vi har et åbent, positivt og godt forældresamarbejde, hvor I som forældre bidrager med en uundværlig viden. Vi er sammen om at kunne sikre omsorgen for at give jeres barn de bedste udviklings - og læringsforudsætninger. Galaxen skal have et godt trivselsmiljø for både børn og voksne, derfor vores værdier i den pædagogiske praksis suppleret med en kollegial værdikontrakt.

Galaxens værdigrundlag tager udgangspunkt i et humanistisk livssyn. Vi arbejder for at fremme tolerance og medmenneskelighed, samt børnenes alsidige udvikling og trivsel ud fra det pædagogiske værdigrundlag, og i Den Styrkede pædagogiske læreplan.