Førskole gruppen

De elementer som dagen er bygget op omkring på Kometerne har et fokus på læring, dannelse, trivsel og udvikling.

Formål:

• At støtte barnet til en god og tryg skolestart
  • At udvikle det enkelte barns kompetencer med henblik på en kommende skolegang
  • At udvikle børnenes sociale kompetencer gennem leg og andre udviklende aktiviteter
  • Sprogtilegnelse
  • Beskæftigelsesegnethed
  • Inddragelse af forældrenes rolle og ansvar i samspil med daginstitutionen.

I Galaxen, har vi fokus på at introducere førskolebørnene til et læringsmiljø som er alsidig ift. at klæde børnene på til overgangen mellem daginstitutionen og skolen. Vi tager udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan og organiserer et læringsmiljø som inddrager de 6 temaer.

Vi vil tage udgangspunkt i det enkelte barn og bygge videre på eksisterende kompetencer samt give grobund for at udvikle nye kompetencer. I Galaxen ser vi forskellighed som en ressource og Kometerne vil arbejde med differentierede fællesskaber. Børnene bliver delt ind på mindre hold så barnet får størst mulighed for deltagelse.

Pædagogikken tager udgangspunkt i et etableret årshjul med tydelige læringsmål og tilpassede aktiviteter.

ÅRETS GANG:

​​​​​​​

På Kometerne vil man gøre brug af de aktiviteter og tiltag som tilbydes i lokalmiljøet. Det kan være arrangementer som biblioteket, svømmehal museumsbesøg, karneval, grøn inspirationsdag, kulturbussen, osv.

ÅRSHJULETS TEMAER:

MAJ: Forældrene indbydes til et fælles møde hvor personalet fortæller om det kommende år.

JUNI - AUGUST – Hvem er jeg?

• Børnene skal tegne sig selv og/eller hinanden
  • der laves et landkort hvor de forskellige lande som børnegruppen repræsenterer.
  • Snakke om hvem der er i ens familie. Talforståelse ift. antal søskende osv
  • Navnesange
  • Samarbejdslege som er voksen initierede. (Lave burger, massage, kludermor,stafet, faldskærm osv).

SEP-NOV - Hvad kan min krop?

• Lege (Banke bøf, alle mine kyllinger osv).
  • Gå tur i forskelligt terræn.
  • Klippe/Male/tegne indenfor
  • Øve og i talesætte de forskellige kropsdele (Brug materiale fra sproggruppen)
  • Motoriske samarbejdsøvelser
  •  Sprog – sange og sanglege om kroppen