fysioterapi

Der er ansat 1 fysioterapeut i Galaxen, der er tilknyttet specialgrupperne.

Børnene i specialgrupperne kan visiteres til fysioterapi, hvis der vurderes et behov.

Indsatsen til det enkelte barn vurderes af fysioterapeuten ud fra barnets behov og ressourcer f.eks.:

• Træning sammen med fysioterapeuten og/eller træning via fysioterapeutisk vejledning til Galaxens pædagogiske personale.
  • Antal kontakter med fysioterapeuten pr uge.
  • Træningsrammer – individuel, i en lille gruppe, under aktiviteter på stuen, på legepladsen m.m.
  • Indhold i træningen

Fysioterapeuten arbejder med motorikken som indfaldsvinkel og vægter bl.a.:

• Børnenes motivation
  • Træning via leg og daglige aktiviteter – børnene skal opleve, at de leger fremfor at træne.
  • Selvhjulpenhed/mestring
  • Træning af motorik og kognition sideløbende.

Fysioterapeuten har en anerkendende tilgang til børnene.

Fysioterapeuten og pædagogerne i Galaxen arbejder tæt sammen omkring det enkelte barn – samarbejder bl.a. om mål og handleplaner.

Fysioterapeuten ønsker et godt og konstruktiv forældresamarbejde f.eks.:

• Gensidig information
  • Fælles mål
  • Forældrene er altid velkommen til at være med til træning.
  • Træningsideer til forældrene
  • Forventning om forældrenes opfølgning af træning og fælles mål ud fra behov og ressourcer.

Fysioterapeuten vægter tværfagligt samarbejde omkring det enkelte barn både i og udenfor Galaxen.