Vuggestuen

I Galaxen deler alle børn deres vuggestue- og børnehaveverden i forskelligt omfang og på tværs af grupper og aktiviteter. Vores børn møder engagerede og nærværende voksne. Vi har som mål at skabe et trygt imødekommende og kreativt miljø, der med glæder og livskvalitet på alle måder styrker barnets selvværd, udviklings- og læringsforudsætninger.

Galaxens vuggestueafdeling er opdelt på 4 stuer.

I vuggestuen ønsker vi, at skabe muligheder, der styrker selvværdet hos det enkelte barn, udvikler børnenes kompetencer og fremmer børnenes sociale færdigheder. Vi inddrager de daglige omsorgsfunktioner, som vigtige læreprocesser for børnene. Vi aktiverer børnene i blandt andet måltider, af- og påklædning og ved bleskift. Vi prioriterer forældresamarbejdet højt, fordi vi sammen kan skabe grundlaget for barnets trivsel i en tryg og god hverdag. Vi arbejder bevidst ud fra temaerne i De styrkede pædagogiske læreplaner  for at fremme en alsidig udvikling.

Vi tilbyder et varieret udbud af aktiviteter, hvor børnene både er i bevægelse og bruger alle sanser.

Leg og sjove aktiviteter er et vigtigt fundament for barnets udvikling, både den frie leg, men også planlagte og spontane aktiviteter, fordi der også her foregår megen læring. Vi tilstræber så meget udeliv som muligt, gerne hver dag, og gerne på vores dejlige legeplads eller i grønne nærområder.

Nogle vuggestuebørn er tilknyttet Regnbuen, som er en specialgruppe for børn med særlig behov. Vi har mange års erfaring med inklusion, som er et nøgleord i Galaxens pædagogiske tilbud – her er plads til hver enkelt lille stjerne.

Alle stuerne får mad tilberedt fra vores køkken.  Stuerne er indrettet så de tilgodeser vores pædagogik og tager hensyn til praksis. Vi har legepladser, som er indrettet med henblik på at kunne udfordre børnenes lyst til bevægelse, leg og samvær.